• cart 0

    סל הקניות שלך (0)

    close

    סל הקניות ריק

    cart 0

    סל הקניות שלך (0)

    close

    סל הקניות ריק

  • deliveryתעודת כשרות

כיצד אכילת פירות במהלך היריון תשפר את אינטליגנציית התינוק שלך

זה מכבר ידוע כי לתזונה השפעה מכרעת על בריאות ההיריון. מחקרים רבים ביססו את המסקנה לפיה תזונת האם משפיעה על בריאות ההיריון, האם והעובר. מחקר חדש מחדד את הבנתנו לגבי השפעת המזון שצורכת האם על בריאות התינוק ומוכיח כי אם שתרבה באכילת פירות במהלך ההיריון תתרום למנת המשכל של ילדה, תוביל לשיפור יכולותיו הקוגניטיביות ותשפר את האינטליגנציה שלו.

התזונה משפיעה על בריאות האדם ויש חשיבות רבה להיותה בריאה ומאוזנת. חשיבות זו מקבלת משנה תוקף בקרב נשים הרות. במהלך ההריון הגוף עובר שינויים מרחיקים לכת ומתרחשים בו תהליכים מורכבים וחשובים. בריאות האם והעובר ותקינות ההריון תלויים במשתנים רבים, כאשר תזונת האם מהווה גורם משפיע במיוחד. העובר תלוי בבריאות האם ומקבל ממנה את כל אבני הבניין הנחוצות להתפתחותו התקינה.

על הקשר בין תזונה לבין בריאות ההיריון

בעשורים האחרונים, עוד ועוד מחקרים ביססו את הקשר בין תזונת האם לבין בריאות ההריון, האם והעובר. כך למשל, ידוע כי חוסרים תזונתיים אצל האם עלולים לפגוע בבריאות ההריון ו/או העובר. ידוע גם כי תזונה מאוזנת, מספקת ועשירה של האם חיונית להתפתחות תקינה של העובר, וכי תזונה עשירה בסוכרים עלולה לגרום סוכרת הריון ותחלואה אימהיות ועוברית. הידע שהצטבר היווה בסיס להמלצות תזונתיות לאם במהלך ההריון.

המלצות אלה כוללות הקפדה על תפריט עשיר ומגוון הכולל מזונות מכל קבוצות המזון, הקפדה על ארוחות מסודרות, עליה מתונה במשקל, הפחתת צריכת קפאין, ממתקים, חטיפים, מלח, ממתיקים מלאכותיים ומשקאות ממותקים והקפדה על צריכה מספקת של סידן, של ברזל, של סיבים תזונתיים ושל פירות. ההמלצה על צריכת פירות במהלך ההריון קיבלה חיזוק מפתיע ועוצמתי לאחרונה, עם פרסום מחקר פורץ דרך המוכיח כי אכילה מרובה של פירות במהלך ההיריון תורמת לשיפור האינטליגנציה של העובר.

על הקשר בין פירות לבין האינטליגנציה של העובר

מחקר חדש מצביע על כך שצריכת פירות במהלך ההריון תורמת להתפתחות הנוירולוגית של העובר. המחקר שבוצע באוניברסיטת אלברטה שבקנדה וכלל מעקב אחר 688 תינוקות בריאים, מצא כי צריכת פירות במהלך ההריון עשויה להגביר את האינטליגנציה של תינוק בריא. הממצאים שפורסמו בכתב העת EbioMedicine מצביעים על כך שמנה נוספת של פירות בכל יום, מעבר למנות המומלצות, תרמה לשיפור התפקוד של התינוקות במבדקים קוגניטיביים שבוצעו להם בגיל שנה. מבדקים אלה בדקו יכולות זיכרון ולמידה מותאמי גיל.

תוצאות המחקר הצביעו חד משמעית על כך שתינוקות לאמהות שצרכו יותר פירות, גם אם מדובר במנת פירות אחת נוספת בלבד על מספר המנות המומלצות, הראו יכולות זיכרון ולמידה טובות יותר בהשוואה לתינוקות שאמותיהם צרכו מעט פירות במהלך ההיריון. אישוש נוסף לקשר בין צריכת פירות לשיפור יכולות קוגניטיביות נתקבל כאשר נחקרה ההשפעה של צריכת פירות על יכולותיהם הקוגניטיבית של זבובי פירות.

מפתיע ככל שישמע, לבני האדם ולזבובי הפירות קשר גדול משניתן לשער: כשמונים וחמישה אחוזים מהגנים המעורבים בתפקוד המוח האנושי קיימים גם אצל זבובי הפירות, מה שהופך אותם למודל אידאלי למחקר וללמידה על תפקודו. כדי לבחון את הקשר בין צריכת פירות לשיפור האינטליגנציה של ילודים הוזנו נקבות זבובי פירות הרות במיץ פירות במהלך ההיריון, ובחלוף תקופה מהולדת צאצאיהן נבחנו יכולותיהם הקוגניטיביות של אלה ושוב נמצא כי צריכת הפירות תרמה לשיפורן.

מחקר ראשוני עם פנים לעתיד

אמנם מדובר במחקר ראשוני בלבד ונחוצים מחקרים נוספים לאישוש חד משמעי של הממצאים ולביסוסם, אך נראה כי כבר בשלב זה לא יזיק לאם להקפיד על ההמלצה לשלב פירות בתפריט שלה במהלך ההיריון. נראה כי יעבור עוד זמן רב ויבוצעו מחקרים רבים נוספים עד שנגיע לשלב בו פירות יוכרו כמזון התורם להתפתחות קוגניטיבית של העובר באופן חד משמעי. יחד עם זאת, למחקר זה ולממצאיו חשיבות מרובה: ממצאי המחקר ישמשו כבסיס למחקרים עתידיים מעמיקים יותר, שסביר כי יעניקו לפירות מעמד של כבוד לו זכה מזון אחד בלבד עד כה – דגים. דגים הם המזון היחיד שנקשר באופן חד משמעי עם התפתחות קוגניטיבית של עוברים ושל ילדים, מה שהוביל להמלצה חד משמעית על אכילת דגים בהריון ועל צריכת תוסף תזונה של אומגה 3 במהלך ההריון וההנקה. אם הפירות ייחשבו אף הם למזון התורם להתפתחות קוגניטיבית מוגברת, הם יכנסו לפנתיאון בו שוכנים בבטחה הדגים.

כיצד תורמים דגים להתפתחות המוח של העובר?

דגים מכילים חומצות שומן מסוג אומגה DHA ,3 ו־,EPA שחשובות מאוד להתפתחות המוח הן בהריון והן לאחר הלידה. חומצות אלה הן אבני הבניין של ממברנות תאי המוח. להבנה זו קדמו מחקרים שהוכיחו, בדיוק כמו המחקר הנוגע לפירות, כי ילדים לנשים שצרכו יותר דגים במהלך ההריון דורגו במקום גבוה יותר בתוצאות בדיקות הערכה קוגניטיבית, בהשוואה לילדים שאמותיהם לא צרכו דגים בהריון או שצרכו מהם במידה בלתי מספקת. זה בדיוק מה שמוכיח המחקר האחרון בנוגע לפירות. אולם להבדיל מדגים, בנוגע לפירות טרם נערכו מחקרי המשך. בשלב זה ניתן להניח כי יכולתם הדומה של פירות לתרום להתפתחות מוח העובר כרוכה בסגולותיהם הרבות של הפירות, שנחשבים למזון בריא ומזין התורם רבות לבריאות אדם.

למה בעצם בריא לאכול פירות (בהריון ובכלל)?

מעבר להיותו של הפרי מזון טעים וקינוח מוצלח, יש לפרי גם מאפיינים רבים אחרים התורמים לבריאות האדם עד כדי כך שיש המכנים את הפירות “תרופה זמינה וזולה”. תרומתם הרבה של הפירות לבריאות האדם קשורה בראש ובראשונה דווקא לחלק שרובנו חוששים ממנו: הסוכר. אכן מדובר בסוכר, שצריכה מוגברת ממנו עשויה להזיק לבריאות, אבל להבדיל מהסוכר המצוי בממתקים ובקינוחים, סוכר הפירות – הפרוקטוז – הוא בריא הרבה יותר. ערכו הגליקמי נמוך, הוא אינו גורר ייצור מוגבר של אינסולין, הוא משמין פחות ומתוק יותר מסוכר רגיל. כמו כן, תרומתו לתפקוד האדם גבוהה וחשובה: סוכר הפירות מספק אנרגיה זמינה לגוף ברמה הנדרשת ובאופן מאוזן. הסוכר מתפרק בגוף לאורך זמן, וכך נשמרת רמת אנרגיה רצויה לאורך זמן. מחקרים מצביעים על כך שצריכת פירות תורמת לתפקוד הקוגניטיבי של בני האדם ומשפרת את הערנות, את הזיכרון ואת כושר הלימוד.

בנוסף לכך, למרכיבי הפירות תרומה רבה לבריאות והם נחשבים למזון בעל ערך תזונתי חשוב ביותר. פירות מכילים וויטמינים ומינרלים חיוניים המסייעים להתפתחות של הגוף, לגדילתו ולתפקודו התקין, ביניהם ויטמין C, ויטמין A, בטא קרוטן ואשלגן, שמסייעים לאיזון נוזלים ומלחים בגוף ומסייעים לתפקוד מנגנונים חשובים, דוגמת כלי הדם, הלב, הכליות והמערכת החיסונית.

הפירות כוללים גם אנטי אוקסידנטים: אלה הם נוגדי חמצון טבעיים שמונעים תהליכי הזדקנות, פגיעה ומחלה בגוף האדם. נוגדי החמצון מגנים על הגוף מפני נזקים שקשורים לחשיפה לחומרים מסוכנים, לקרינה ולזיהומים, מחזקים את המערכת החיסונית, מונעים תחלואה ותמותה של תאים ומסייעים לחידוש ולהתרעננות.

כל העובדות הללו הן כנראה אלו שהופכות את הפירות למזון בריא גם לעובר ולמומלץ לצריכה במהלך ההריון.

אז כמה פירות מומלץ לצרוך במהלך ההיריון?

ההמלצה הקיימת כיום היא לצריכה של 1.5-2 מנות פרי ביום. מנת פרי כוללת, למשל, תפוח קטן, בננה גדולה, שמונה תותים גדולים, אשכולית בינונית, אפרסק גדול, חצי כוס פירות יבשים וכדומה.

הנחיה זו לגבי כמות הפירות המומלצת לצריכה במהלך ההיריון ודאי תשתנה עקב מחקרים עתידיים שיבססו את הקשר בין צריכת פירות להתפתחות קוגניטיבית, ועד אז כדאי לאם לאכול קצת יותר פירות מהמומלץ. אבל הדגש הוא על המילה “קצת”. חשוב לזכור כי פירות – בריאים, מזינים ועשירים ככל שיהיו – הינם גם מוצרי מזון מלאים בסוכר וטרם נחקרו ונבדקו באופן מדעי ההשפעות הבריאותיות של צריכת פירות רבה במיוחד. אשה הרה הסובלת מסוכרת הריונית, ממחלות כלי דם ו/או ממשקל עודף צריכה להיוועץ ברופא לגבי כמות הפירות שעליה לשלב בתפריט היומי.

אילו פירות מומלץ לצרוך בהריון?

לפירות, כאמור, סגולות רבות: הם עשירים בוויטמינים ובמינרלים, הם פחות משמינים ממזונות עתירי סוכר אחרים, הם מספקים לגוף אנרגיה זמינה שנחוצה לשם תפקוד מיטבי של השרירים ושל המוח, הם משפרים ערנות ויכולת, אין בהם שומן, הם מכילים סיבים שמקלים על מערכת העיכול, מכילים הרבה מים ועשירים בפיטוכימיקלים ובנוגדי חמצון התורמים לבריאות הכללית, לחיזוק מערכת ההגנה של הגוף ולמניעת תחלואה. כל הפירות נחשבים למזון בריא ומזין, אולם ישנו מדרג בתוך קבוצה זו. בדיוק כמו שישנם דגים בריאים ומומלצים יותר ופחות, כך גם ישנם פירות מזינים יותר בהשוואה לאחרים ומהם מומלץ לצרוך יותר.

הפירות המומלצים ביותר הם פירות הדר, קיווי ותות שדה העשירים מאד בוויטמין C; פירות כתומים, לרבות, אפרסמון, מנגו, משמש ומלון העשירים מאד בוויטמין A ובבטא קרוטן; בננה שעשירה באשלגן; אבוקדו שעשיר באשלגן, בחומצה פולית ובוויטמינים B6, B5, בוויטמין K ובוויטמין E; רימון שעשיר בנוגדי חמצון ותורם למניעת תחלואה ולשיפור יכולת האיחוי של פצעים; חמוציות המסייעות לחיזוק מערכת ההגנה של הגוף ולמניעת זיהומים; תפוח שהינו עשיר בסיבים, מזין ובעל ערך גליקמי נמוך; וענבים, שתורמים למניעת מחלות.

טיפים לצריכת פירות בהריון

מעבר לפירות שיש לכלול בתפריט שלכם גם לאופן בו תאכלו את הפירות יש חשיבות. הנה כמה טיפים עבור האשה ההרה:

  • אכלי לכל הפחות שתי מנות פרי ביום.
  • עקבי אחר רמות הסוכר ואחר משקל הגוף והתאימי את צריכת הפירות להמלצות הרופא המטפל.
  • העדיפי פירות “מזינים” ובעלי ערך מוסף.
  • אכלי מגוון פירות בצבעים שונים: לצבעם של הפירות חשיבות רבה ולכל צבע סגולות משלו, ולכן המגוון חשוב.
  • אכלי את הפרי כולל הקליפה – זהו על פי רוב החלק העשיר ביותר בפרי.
  • אכלי את הפרי שלם ולא חתוך. כך נמנעת “בריחה” של מרכיבים תזונתיים חשובים ונדרשת אכילה איטית יותר שתורמת לספיגה הדרגתית של הסוכר בדם.
  • צרכי פירות בדרכים יצירתיות: פירות מבושלים, משומרים או טריים, פירות משולבים במאכלים אחרים (בתוך יוגורט או לצד דגני הבוקר, למשל) וכן מיצי פירות, גלידות סורבה, גלידות עם פירות, עוגות פרי וכדומה. ניתן גם להקפיא פירות, בעיקר פירות קיץ.
  • שטפי את הפירות היטב במים ובסבון לפני צריכתם.

נכתב על ידי טל גרובר, מייסדת ומבעלי חברת פרי מתוק המתמחה בשיווק סלסלות ומגשי פירות מעוצבים